7 powodów, dla których warto prowadzić dietę bogatą w błonnik

loading...

Błonnik to bardzo istotny składnik codziennej, dobrze zbilansowanej diety. Pełni w ludzkim organizmie określone funkcje, przede wszystkim wyjątkowo korzystnie wpływając na różne aspekty pracy układu pokarmowego.

Niestety bardzo często jego spożycie jest zbyt niskie, podczas gdy codzienna dieta powinna zawierać przynajmniej 30-40 gramów tego składnika.

Oto 7 powodów, dla których warto prowadzić dietę bogatą w produkty zawierające duże ilości błonnika pokarmowego:

1. Usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego

Enzymy znajdujące się w ludzkim przewodzie pokarmowym nie są w stanie rozłożyć cząsteczek glukozy i specyficznych wiązań znajdujących się w błonniku. Odpowiednia ilość produktów o jego wysokiej zawartości w codziennej diecie przyspiesza ruchy perystaltyczne jelit, co powoduje sprawniejsze przesuwanie się pokarmu. Dzięki temu możliwe jest przyspieszenie procesu trawienia oraz usprawnienie funkcjonowania całego układu.

2. Zapobiega problemom związanym z wypróżnianiem się

Za sprawą diety bogatej w błonnik pozbyć można się biegunek i zaparć, a także bólów towarzyszących hemoroidom. Cechą charakterystyczną błonnika jest fakt, że składnik ten po przedostaniu się do przewodu pokarmowego nie ulega praktycznie żadnym zmianom. Jednocześnie wchłania wodę, dzięki czemu pęcznieje i zwiększa objętość mas kałowych. W ten sposób przyczynia się do szybszego wyeliminowania niestrawionych pozostałości, a tym samym znacznie ułatwia wydalanie.

3. Stanowi pomoc w procesie odchudzania

Dieta bogata w błonnik jest kluczowa w procesie poprawy metabolizmu, a także stanowi ważny element walki z nadwagą oraz otyłością. Pęczniejący w jelitach błonnik prowadzi do ich mechanicznego napełnienia, co wywołuje uczucie sytości, a tym samym powstrzymuje przed podjadaniem między posiłkami. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie niskokalorycznej i zdrowej diety oraz zredukowanie masy ciała, nawet jeżeli żywienie opiera się na składnikach energetycznie znacznie uboższych, niż wcześniej. Odchudzające właściwości błonnika szerzej opisywane są na portalach o zdrowym odżywianiu takich jak na przykład Naturalne metody i innych – warto się nimi zapoznać, jeżeli naszym celem jest utrata kilogramów.

4. Wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów

Błonnik w postaci rozpuszczalnych pektyn rozkłada się do kwasów tłuszczowych hamujących syntezę cholesterolu w wątrobie. Jego konsystencja usuwa kwasy żółciowe odpowiedzialne za produkcję cholesterolu, skutecznie obniżając tym samym jego poziom w organizmie. Natomiast odpowiednia ilość nierozpuszczalnego błonnika w codziennej diecie znacznie zmniejsza ilość trójglicerydów, dzięki czemu oczyszcza krew oraz ogranicza ryzyko zachorowania na miażdżycę.


loading...

5. Jest w stanie ustabilizować stężenie glukozy we krwi

Błonnik pozwala na opóźnienie przemiany węglowodanów, głównie za sprawą zablokowania glukozie dostępu do krwi. Wydzielanie insuliny wywoływane jest także przez system hormonalny, jednak dieta bogata w błonnik prowadzi do obniżenia aktywności hormonów za to odpowiedzialnych. W ten sposób ilość wydzielanej insuliny ulega zmniejszeniu, co przyczynia się do utrzymania poziomu cukru na stabilnym poziomie. Z tego powodu dieta bogata w błonnik polecana jest zarówno diabetykom, jak i osobom szczególnie narażonym na cukrzycę.

6. Oczyszcza organizm z toksyn i ciężkich metali

Błonnik dostarczany wraz z pożywieniem, zarówno w formie frakcji rozpuszczalnych, jak i nierozpuszczalnych, w znaczącym stopniu przyczynia się do oczyszczania organizmu. Eliminuje z niego przede wszystkim kwasy żółciowe, toksyny, metale ciężkie oraz związki rakotwórcze. Dieta bogata na przykład w porzeczki, jabłka czy inne owoce może się przyczynić do obniżenia poziomu niebezpiecznych dla zdrowia azotanów.

7. Działa profilaktycznie i pomaga chronić przed nowotworem jelita grubego

Dieta bogata w błonnik odgrywa bardzo ważną rolę w profilaktyce nowotworowej jelita grubego. Odpowiednia zawartość błonnika w diecie przyspiesza transport pokarmu przez organizm. Na rozwój raka wpływ mają substancje zwane kancerogenami, które znajdują się w przechodzącej przez jelita treści. Zwiększenie masy kałowej pozwala na ich znaczne rozcieńczenie, a dzięki szybszemu wypróżnieniu ich kontakt ze ścianami jelit jest znacznie krótszy.

A więc… warto włączyć więcej błonnika do swojej diety? 🙂


Zapraszamy również do zapoznania się z innymi wpisami o Zdrowym stylu życia.

Autorem wpisu jest strona: NaturalneMetody.pl


Wpisy mają na celu jedynie przedstawienie pewnego schematu. Proszę zwracać uwagę na źródło i indywidualnie rozpatrywać rzetelność informacji. Wszelkie działania oraz decyzje należy konsultować osobiście z własnym lekarzem lub duchownym. Nie ponosimy odpowiedzialności za poczynione przez czytelników kroki.
loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge