Stres, Depresja i Niepokój – 15 najbardziej skutecznych ziołowych sposobów


loading...

Nie tylko w przypadku stresu ziołolecznictwo stało się niesamowicie popularne, a zainteresowanie nim wciąż rośnie, zwłaszcza ze względu na powszechnie dyskutowane zagrożenia ze strony chemicznych farmaceutyków. Stres jest leczony z niezadowalającą skutecznością, o ile w ogóle jest czymś, co należy leczyć.

Statystyki pokazują, że w Stanach Zjednoczonych niemal 20% dzieci i dorosłych stosowało ziołolecznictwo w przeciągu ostatniego roku (2014). Niektórzy sądzą, że tę liczbę można podwoić. Natomiast naukowcy z Harvard Medical School orzekli, że użycie ziół wzrosło o 380% w ostatnich 7 latach, zarówno w dolegliwościach somatycznych, jak i psychicznych (np. stres, nerwica).

Początek używania roślin do leczenia datuje się na 3000 r.p.n.e., choć według niektórych teorii człowiek korzysta z dobrodziejstw naturalnej apteki odkąd pojawił się na Ziemi. W dzisiejszych czasach te praktyki nabierają coraz większego znaczenia.

Głównie jest to spowodowane nieskutecznością przepisywanych lekarstw, ich objawami ubocznymi oraz faktem, że nie działają na każdego. Naturalne sposoby wyróżniają się niskim ryzykiem, a jeżeli ktoś znajdzie odpowiednią dla siebie roślinę – może jej używać zarówno w leczeniu jak i późniejszej profilaktyce. Oczywiście wszystko to powinno być skonsultowane z lekarzem medycyny naturalnej, a zwłaszcza w przypadku zażywania innych lekarstw.

Stres – 15 najbardziej skutecznych ziołowych sposobów

1. Konopia indyjska

Konopia ma bardzo korzystne działanie neuroprotekcyjne oraz wspaniałe właściwości regulujące emocje i zachowanie. Ma potencjał by już niedługo stać się jednym z najbardziej wartościowych środków do leczenia zaburzeń depresyjno-lękowych. Choć w wielu miejscach głównym problemem jest legalność jej posiadania to świat idzie naprzód i niebawem wszystko może ulec zmianie. W tym całym szaleństwie nadużywania i wyroków, nie dajmy się zwariować i miejmy świadomość potencjału tej rośliny, oczywiście używanej w odpowiedni sposób.

2. Kozłek lekarski (Waleriana)

Korzeń kozłka rdzennie rośnie na terenach Europy i Azji. Jest używany od tysięcy lat w różnych celach. Badania wykazały, że działa poprzez wpływ na układ GABA-ergiczny w mózgu (ten sam, co popularne i niebezpieczne benzodiazepiny). GABA to neuroprzekaźnik odpowiedzialny za regulację, a raczej hamowanie aktywności mózgu. Waleriana dzięki temu promuje relaksację oraz łagodzi stres – ogólnie rzecz ujmując ma działanie sedatywne (uspokajające). W przypadkach bezsenności spowodowanej nadmiernym napięciem – kozłek jest bardzo przydatny.

3. Miód

Składniki odżywcze zawarte w miodzie dają uspokajający efekt, zwłaszcza, gdy jest przyjmowany w znaczących ilościach. Można go również dodać do odpowiedniego napoju na dobranoc. Stres rozpływa się w słodkim smaku miodu.

4. Melisa lekarska

Została przebadana na wszystkie strony i wnioski płyną jasne – melisa łagodzi lęki, stres oraz problemy z nastrojem u ludzi. Naukowcy z całego świata potwierdzają to działanie. Medycyna naturalna wiedziała o tym już od dawna, toteż w składzie mieszanek na stres, niepokój itp. melisa ma swoje wygrzane miejsce.

5. Męczennica (Passiflora L.)

Naturalny środek uspokajający uśmierza sporadyczne ataki lęku i paniki. Jej piękne kwiaty oraz nadziemne pędy są wykorzystywane w przygotowaniu relaksujących preparatów. Wspomaga w utrzymaniu emocjonalnego balansu. Ponadto jest bardzo bezpieczna.

6. Miechunka rozdęta

Rozładowuje napięcie nerwowe, napady lękowe, stres oraz psychiczne zmęczenie. Miechunka jest czołowym ziołem stosowanym w Ayurvedzie, holistycznym systemie zdrowotnym pochodzącym z Indii. Działa jako adaptogen – w naturalny sposób podnosi odporność na fizyczny i emocjonalny stres. Badania wykazały bezpieczeństwo stosowania miechunki jako środka uspokajającego. Najlepsze rezultaty daje codziennie stosowanie przez okres dwóch do sześciu tygodni.

7. Lawenda

Lawenda jest popularnym ziołem używanym w aromaterapii w celu poprawy zdrowia mentalnego, nastroju oraz przeciwko bólom głowy i depresji. Szeroko stosowana nie tylko do sporządzania herbat, ale również szamponów, olejków, mydeł itd. Jej stosowanie powinno się skonsultować z lekarzem, gdyż może wchodzić w interakcje w niektórymi lekami. Jedne z niemieckich badań wykazały, że specjalnie przygotowana tabletka z lawendą posiada takie samo działanie obniżające lęk jak lorazepam (benzodiazepina z tej samej grupy co relanium).


loading...

8. Ashwagandha (Witania ospała)

Kolejne zioło pochodzące z indyjskiej Ayurvedy. Używana od tysięcy lat do wspomagania ciała, które opanował stres. Wzmacnia również układ immunologiczny (odporność), poprawia pamięć i sprzyja ogólnemu dobrostanowi.

9. L-teanina (lub zielona herbata)

Badania wykazały, że L-teanina pomaga utemperować podniesione tętno oraz ciśnienie krwi, w ten sposób obniża lęk. Spożycie jej przyczynia się do lepszej koncentracji oraz uspokojenia. Nawet krótkoterminowe przyjmowanie ma pozytywny wpływ na odczuwanie lęku.

10. Różeniec górski

O różeńcu pisałem osobno – Niesamowity Różeniec Górski.
W skrócie: uśmierza napady lęku oraz wspomaga ciało, gdy obecny jest stres. Korzeń Arktyczny jest najbardziej znany jako adaptogen. Naturalnie podnosi Naszą odporność na stres i zmieniające się warunki. Klinicznie udowodniono jego wpływ na układy neuroprzekaźników – serotoniny, dopaminy i nerepinefryny – może to pomóc w utrzymaniu równowagi w funkcjonowaniu mózgu.

11. Dziurawiec zwyczajny

Naturalny inhibitor wychwytu zwrotnego neuroprzekaźników wspomaga utrzymać równowagę w tej materii. Powszechnie stosowany w celu poprawy nastroju. Uzyskano z niego substancję – hiperycynę – odpowiedzialną w dużej mierze za to działanie. Rezultaty osiąga się po około dwóch do sześciu tygodni. Należy pamiętać o możliwej nadwrażliwości na światło słoneczne oraz interakcjach z innymi lekami.

12. Rumianek

Bardzo popularny naturalny środek uspokajający. Możemy go używać do leczenia napięcia, niepokoju oraz bezsenności. Na uniwersytecie w Pensylwanii dowiedziono, że u ludzi borykających się z lękiem uogólnionym, rumianek zmniejsza stres.

13. Tarczyca bajkalska

Tarczyca jest rozwiązaniem dla ludzi, którzy doświadczali niepokoju współistniejącego z uczuciem chronicznego wyczerpania, wzmożonego napięcia mięśniowego oraz szczękościsku. Jeżeli masz tendencję do przewalania się z boku na boku w łóżku, albo gdy czujesz, że odpoczywasz jedynie podczas poruszania się (a siedzenie powoduje chęć ucieczki z ciała) lub nie możesz znieść swoich stanów – tarczyca może pomóc Tobie nie tyle przy lęku, ale też przy tzw zespole niespokojnych nóg (RLS) i nadmiernym napięciu mięśniowym. Działa efektywnie jako napar oraz alkoholowa nalewka. Zalecane jest by najpierw zapoznać się z ziołem stosując małe dawki.

14. Kava kava (pieprz metystynowy)

Zabroniony w Polsce. Bardzo popularny w rejonie południowego Pacyfiku jako napój rytualny. Zawiera związki zwane kawalaktonami. Wspomagają one przy narażeniu na stres, łagodzeniu napięcia mięśni oraz redukowaniu lęku. Dobre rezultaty otrzymuje się również w leczeniu depresji oraz RLSie i chronicznemu zmęczeniu.

15. Lukrecja

Zawiera naturalny hormon – alternatywę dla kortyzonu, który może pomóc organizmowi w radzeniu sobie w sytuacjach, gdy stres jest obecny. Poza tym normalizuje poziom cukru we krwi oraz reguluje pracę nadnerczy, dzięki temu zapewniając Nam potrzebną energię.


Dziękuję za Twoją obecność. Proponujemy także inne wpisy w temacie: Zioła. 🙂

Polub naszą stronę na Facebooku oraz nie zapomnij  udostępnić tego artykułu na swojej tablicy 🙂

luźne tłumaczenie z: link


Wpisy mają na celu jedynie przedstawienie pewnego schematu. Proszę zwracać uwagę na źródło i indywidualnie rozpatrywać rzetelność informacji. Wszelkie działania oraz decyzje należy konsultować osobiście z własnym lekarzem lub duchownym. Nie ponosimy odpowiedzialności za poczynione przez czytelników kroki.
loading...

2 thoughts on “Stres, Depresja i Niepokój – 15 najbardziej skutecznych ziołowych sposobów”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge