Plank, czyli deska – 7 korzyści dla ciała osób wykonujących ją codziennie


Na wstępie inne ciekawe artykuły:
loading...
loading...

Plank (deska) to ćwiczenie izometryczne, które wykonujesz twarzą do podłogi, podpierając się łokciami i utrzymując napięte ciało w linii prostej. To banalne ćwiczenie, które nie wymaga drogiego sprzętu lub członkostwa na siłowni, a dostarcza niesamowitych korzyści dla ciała i ducha.

Poczucie równowagi

Plank zmusza Cię to odnalezienia środka równowagi. U sportowców znajduje się on dokładnie w środku ciała. Gdy znajduje się on w niezmiennej i stabilnej pozycji, możemy swobodnie balansować ciałem. Pozwala to uniknąć kontuzji.

Postawa ciała

Ćwiczenie świetnie stabilizuje prawidłową postawę ciała, co przekłada się w efekcie na większą produktywność, dobre samopoczucie i pomaga w prawidłowym oddychaniu. Plecy podczas ćwiczenia utrzymywane są w wyprostowanej i bezpiecznie napiętej pozycji.

Wzmacnia tułów

Plank, czyli deska jest efektywna tylko, gdy wykonujemy ją poprawnie. Upewnij się, że nie wyginasz swoich pleców, utrzymuj je w jednej linii z barkami i nogami. Napnij mięśnie brzucha. Silne i wytrzymałe mięśnie stabilizujące tułów są niezbędne do wykonywania codziennych czynności. Cztery główne grupy mięśniowe jakie ćwiczysz to:

  • mięsień pośladkowy wielki
  • mięśnie skośne brzucha
  • mięsień poprzeczny brzucha
  • mięsień prosty brzucha
Wsparcie pleców i kręgosłupa

Ból kręgosłupa jest jednym z najpowszechniej zgłaszanych bólów i powodowany jest przez codzienne aktywności w naszym życiu. Uszkodzeniu kręgosłupa możemy zapobiec w znacznym stopniu robiąc plank, czyli deskę regularnie.

Plank, czyli deska i jej pozytywny wpływ na Zdrowie mentalne

Z dobrą postawą wiążą się trzy kluczowe korzyści psychologiczne. Pierwszy odnosi się do pewności siebie. Bardziej wyprostowana postawa emanuje siłą i sprawia, że czujesz się mocniejszy. Ma to znaczący wpływ na przebieg rozmów kwalifikacyjnych, spotkań społecznych czy przeprowadzania konwersacji. Większa pewność siebie może wzmocnić relacje i przyczynić się do budowania nowych. Amy Cuddy, profesor na Uniwersytecie Harvarda, wykonała rozległe badania, które popierają ideę, że potężny język ciała może kształtować kim jesteśmy jako ludzie.


O czym jeszcze piszą:
loading...
loading...


Druga korzyść dotyczy stresu i nastroju. Erik Peper przeprowadził szereg eksperymentów w celu sprawdzenia, jak pozycja wpływa na pozytywne i negatywne myśli. Stwierdził on, że uczestnicy, którzy byli w pozycji pionowej czuli się żywsi i szczęśliwsi. Z kolei odwrotnie ci, którzy mieli przygarbioną postawę, zgłaszali uczucie wyczerpania i odizolowania.

Stres nie tylko powoduje złą postawę, ale również jest przez nią utrwalany! Niedawne badania wykazały, że przyjmując wyprostowaną postawę pod wpływem stresu można utrzymać wysoką samoocenę, zmniejszyć negatywny, a  zwiększyć pozytywny nastrój w stosunku do przygarbionej postawy. Dlatego bycie wyprostowanym może być prostą strategią, pomagającą budować odporność na stres.

Trzecią zaletą ćwiczenia plank, czyli deski  jest to, że udoskonalona postawa sprawi, że będziesz bardziej czujny i produktywny. Gdy jesteś zgarbiony, płuca wdychają do 30% mniej tlenu niż gdy siedzisz prosto. Brak tlenu może obniżać Twoją energię i zdolności pamięciowe. Badania wykazały, że zdolność niemowląt do nauki zależy od ich postawy. Będąc w pozycji wyprostowanej zwiększały swoje zdolności do nowych doświadczeń.

Większa elastyczność

Rozciąganie łopatek, obojczyków, stóp, palców i ścięgien podkolanowych podczas wykonywania deski zwiększy Twoją ogólną elastyczność.

Szybszy metabolizm

Wykonywanie ćwiczenia plank – deski udoskonala postawę, co w rezultacie pomaga stracić zbędne kilogramy. Wyprostowana postawa ciała pomaga spalić ekstra 350 kcal w ciągu dnia. Badania z 1972 roku ujawniają, że postawa wpływa na metabolizm hormonów w naszym ciele.

Wskazówki do wykonywania idealnej deski:
  • Spróbuj osiągnąć czas 1 minuty wykonując ćwiczenie
  • Nie patrz na zegarek! Skup swoją uwagę na czymś innym, np. czytaj gazetę
  • Popraw napięcie brzucha wyobrażając sobie, że ktoś chce uderzyć Cię w brzuch (w reakcji obronnej, mięśnie napinają się w oczekiwany sposób)
  • Ćwicz przed lustrem w celu utrzymania prawidłowej pozycji ciała
  • Jeśli 1 minuta nie jest już dla Ciebie wyzwaniem, wydłuż czas lub odpocznij i zrób kolejne serie
Podsumowanie

Plank, czyli deska to ćwiczenie całego ciała, które pomaga wzmocnić i uelastycznić nasze ciało, długofalowo zapobiegając kontuzjom, poprawiając nastrój i zdrowie mentalne. Bez względu na wiek i płeć, plank to najprostszy i najbardziej efektywny sposób domowego ćwiczenia.


Bądź zawsze na bieżąco z nowościami na Warsztacie i już teraz polub Naszą stronę na Facebooku oraz śledź na Twitterze, Pinterest i Google+. Nie zapomnij udostępnić tego wpisu, chociażby dla własnej motywacji. 🙂

źródło, źródło zdjęcia

Dodaj w komentarzu na dole swoje przemyślenia i pytania. Znajdziesz tam również listę podobnych wpisów.
Polub nas i udostępnij na facebooku, twitterze, pinterest i google+.

Różne ciekawostki:
loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge