witamina D, niedobór witaminy D, zdrowie, zdrowy styl życia

Niedobór Witaminy D – 7 objawów, które na niego wskazują

Niedobór witaminy D jest obecnie dość powszechny, mimo tego, że wielu ludzi uważa, że nie są niego narażeni, ponieważ spożywają pokarmy bogate w witaminę D.

Istnieje niewiele pokarmów, które naturalnie zawierają wystarczające ilości witaminy D, czyli takie, które zaspokajają nasze potrzeby zdrowotne.

Nazywa się ją witaminą, jednak w rzeczywistości jest ona czymś więcej. To hormon steroidowy, który otrzymujemy głównie poprzez ekspozycję na słońce, nie poprzez dietę.

Jak powszechny jest więc niedobór witaminy D?

Przed rokiem 2000 niewielu lekarzy przewidywało możliwość niedoboru witaminy D. Jednak technologia rozwijała się i pomiar zawartości witaminy D stał się prosty i niedrogi, zaczęto przeprowadzać więcej badań i okazało się, że deficyt witaminy D jest nie do zatrzymania.

Dr Michael Holick, jeden z czołowych badaczy tego tematu w USA, mówi:

„Centrala Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) donosi, że 32% dzieci i dorosłych w USA cierpiało na niedobór witaminy D. Jest to rażące niedopatrzenie z uwagi na to, że stosowano wtedy poziomy witaminy D, które nie były zgodne z optymalnym stanem zdrowia.”

„Badanie National Health i Nutrition Survey wykazało, że 50% dzieci do 5 roku życia i 70% dzieci w wieku od 6 do 11 lat ma niedobór witaminy D lub jej niewystarczającą ilość.”

Badacze tacy jak dr Holick szacują, że 50% populacji ogólnej jest zagrożone niedoborem witaminy D.

Naukowcy zauważyli także, że niedobór witaminy D występuje u osób w każdym wieku, które używają filtrów przeciwsłonecznych (blokują one produkcję witaminy D) lub ograniczają aktywność na świeżym powietrzu. Osoby ze zwiększoną pigmentacją skóry są również zagrożone, podobnie jak osoby starsze.

Szacuje się, że ponad 95% seniorów może cierpieć na niedobór witaminy D, nie tylko dlatego, że spędzają dużo czasu w domu, ale także dlatego, że produkują mniej witaminy podczas ekspozycji na słońce (osoba powyżej 70 roku życia produkuje około 30% mniej witaminy D niż młodsza osoba o tym samym nasłonecznieniu).

Niedobór witaminy D – kiedy pomyśleć o suplementacji

Jedynym sposobem, by się dowiedzieć czy cierpisz z powodu niedoboru tej witaminy, jest badanie krwi. Jednak istnieją też objawy, o których warto pamiętać. Jeśli doświadczasz poniższych objawów, powinieneś sprawdzić poziom witaminy D, im szybciej tym lepiej.

1.Masz ciemniejszą skórę

Afroamerykanie są na przykład bardziej narażeni na niedobór witaminy D, ponieważ ciemna skóra może potrzebować nawet 10 razy więcej słońca, aby wytworzyć tę samą ilość witaminy D, co blada skóra!

Jak wyjaśnił dr Holick – twój pigment skóry działa jak naturalny filtr przeciwsłoneczny, więc im więcej masz pigmentu, tym więcej czasu będziesz musiał spędzać na słońcu, aby uzyskać odpowiednią ilość witaminy D.

2. Odczuwasz przygnębienie

Serotonina jest przekaźnikiem w naszym mózgu. Odpowiada między innymi za regulację nastroju. Podnosi się on, kiedy przebywamy dużo na Słońcu oraz spada, kiedy promienie słoneczne są poza naszym zasięgiem. W 2006 roku naukowcy przebadali wpływ witaminy D na zdrowie psychiczne 80-latków. Odkryli, że ci z najniższymi poziomami witaminy D byli o 11 razy bardziej narażeni na przygnębienie niż seniorzy z prawidłowym poziomem.

3.Jeśli masz 50 lat i więcej

Jak wspomniano, wraz z wiekiem skóra wytwarza mniej witaminy D. Jednocześnie nerki stają się mniej wydajne w przekształcaniu witaminy D w formę użyteczną dla twojego organizmu.

4.Jesteś otyły, masz nadwagę lub dużo masy mięśniowej

Witamina D jest rozpuszczalną w tłuszczach, hormonopodobną witaminą, co oznacza, że tłuszcz w organizmie zbiera ją i kumuluje. Jeśli masz nadwagę lub jesteś otyły, prawopodobnie będziesz potrzebował więcej witaminy D niż szczupła osoba. To samo tyczy się osób o większej masie ciała z powodu przyrostu masy mięśniowej.

5.Cierpisz na bóle kości

Według Holicka wiele osób skarżących się na dolegliwości bólowe, szczególnie bóle mięśni i kości połączone ze zmęczeniem, zostaje błędnie zdiagnozowanych jako zepół fibromialgii lub przewlekłego zmęczenia.

6.Potliwość głowy

Według Holicka jedną z pierwszych, klasycznych oznak niedoboru witaminy D jest spocona głowa. Właśnie dlatego sprawdza się potliwość głowy u noworodków. Pocenie się głowy z powodu drażliwości nerwowo-mięśniowej jest opisywane jako powszechny objaw niedoboru witaminy D.

7.Masz kłopoty z jelitami

Pamiętaj, że witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach. Oznacza to, że jeśli masz dolegliwości żołądkowo-jelitowe, które wpływają na zdolność wchłaniania tłuszczu, możesz mieć też mniejszą absorpcję witaminy D. Obejmuje to schorzenia jelitowe, takie jak: wrażliwość na gluten, celiakię, chorobę Crohna oraz stan zapalny jelit.

„Wiele z tych oznak to klasyczne początki osteomalacji niedoboru witaminy D, który różni się od niedoboru witaminy D powodującego osteoporozę u starszych. Chodzi o to, że powoduje on wady we wchłanianiu wapnia do macierzy kolagenowej szkieletu. W rezultacie cierpisz na pulsujący ból kości.” – mówi Holick.


Polecamy także inne wpisy z tematu Zdrowy styl życia 😉

źródło: healthnutnews.com


Wpisy mają na celu jedynie przedstawienie pewnego schematu. Proszę zwracać uwagę na źródło i indywidualnie rozpatrywać rzetelność informacji. Wszelkie działania oraz decyzje należy konsultować osobiście z własnym lekarzem lub duchownym. Nie ponosimy odpowiedzialności za poczynione przez czytelników kroki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.