Dieta przy niedoczynności tarczycy – te pokarmy mogą szkodzić


loading...

Choroby tarczycy są bardzo powszechne, zwłaszcza niedoczynność tarczycy wśród Pań. Jak wiemy, Nasz styl życia ma duży wpływ na stan Naszego zdrowia. Dlatego chcemy pokazać, jaka powinna być dieta przy niedoczynności tarczycy, ale także innych chorobach (nadczynność tarczycy, choroba hashimoto).

Nie będzie to jednak wykład dotyczący bogactwa substancji odżywczych w wielu produktach. Chcemy przedstawić, czego należy unikać, jeżeli tarczyca źle funkcjonuje.

Bardzo ważne jest to, że tarczyca oddziałuje na pracę całego organizmu w kluczowy sposób, mianowicie krótko mówiąc reguluje procesy metaboliczne. Od jej zdrowia zależy jakość Naszego życia. Dlatego tak istotne jest zadbanie o jej harmonię.

Zanim przejdziemy do rzeczy, polecam warsztatowy artykuł o tym, jak czerwona cebula może niesamowicie wspomóc Twoją tarczycęlink.

Dieta przy niedoczynności tarczycy, nadczynności tarczycy oraz chorobie Hashimoto – tych 6 pokarmów unikaj

1. Pokarmy smażone

Jeżeli bierzesz leki na tarczycę, uważaj z posiłkami bogatymi w tłuszcze trans. Takie pożywienie może znacząco zmniejszyć efektywność działania leków. Niekiedy lekarze wręcz zabraniają smażenia, ponieważ wpływa ono też negatywnie na produkcję Naszych własnych hormonów.

2. Cukier

Pamiętaj jedną ważną zasadę dotyczącą cukru – im mniej tym lepiej. Jeżeli chcesz utrzymać stabilny poziom cukru we krwi, unikaj zwłaszcza rafinowanego, prostego cukru. To bardzo ważne, zwłaszcza przy autoimmunologicznych chorobach tarczycy (choroba Hashimoto, choroba Gravesa-Basedowa). Odstawiając cukier dodatkowo zdejmujesz nóż z gardła trzustce i powstrzymujesz rozwój insulinooporności. W ten sposób dbasz również o prawidłowe stężenia hormonów we krwi.

3. Kawa

W przypadku chorób tarczycy dobrze jest odstawić poranną kawkę. To nawyk, który najczęściej zapoczątkowujesz w młodości i w końcu przychodzi czas na powiedzenie sobie stop. Umiarkowane ilości kawy nie są groźne, ale nadmierne picie (6 filiżanek i więcej) zdecydowanie pogarsza funkcję nadnerczy. Adrenalina i noradrenalina są hormonami gruczołu nadnerczowego, który wydziela je, gdy Ty wypijesz kawę.

Kawę możemy zastąpić kapitalnym i zdrowym napojem, który działa przeciwzapalnie, odchudzająco i regulująco na hormony tarczycylink.

Dieta przy niedoczynności tarczycy, nadczynności tarczycy oraz chorobie Hashimoto – tych 6 pokarmów unikaj – kontynuacja

4. Gluten

Gluten zawiera białko gliadynę, która jest obca dla ludzkiego organizmu. Jeżeli spożywasz pokarmy z glutenem, Twoja tarczyca może nie być z tego zadowolona. Gruczoł tarczowy posiada enzym – transglutaminazę, która jest podobna w strukturze do gliadyny. Układ immunologiczny może atakować gliadynę, jako obcą i w ten sposób „przez przypadek” uszkadzać również tarczycę. Dlatego ważne jest, aby przy rozpoznaniu autoimmunologicznych chorób tarczycy (choroba Hashimoto, choroba Gravesa-Basedowa) zbadać również tolerancję glutenu (możliwą celiakię).


loading...

5. Soja

W tym przypadku jedynie umiarkowane spożycie soi wchodzi w grę. Jeżeli leczysz się z powodu niedoczynności tarczycy suplementacją hormonalną, soja może zmniejszać wchłanianie leku. Dotyczy to również tabletek z wapniem, magnezem oraz leków przeciwko kwasocie zawierających wodorotlenek glinu. Zalecane jest, aby soję spożywać przynajmniej 4 godziny po przyjęciu leków.

Pacjenci dotknięci niedoborem jodu mogą doświadczać osłabionej pracy tarczycy ze względu na izoflawony zawarte w soi.

Tutaj przy okazji dodam warsztatowy sposób – domowe krople na oczyszczanie tarczycy – link.

6. Warzywa z rodziny krzyżowych

Prawda jest taka, że są one istotnym elementem zdrowej diety, jednak w przypadku chorób tarczycy warto przestać je jeść chociaż na trochę. Dotyczy to jedynie ludzi cierpiących na niedobór jodu oraz tych, dla których te warzywa są znaczącą częścią diety. ‚Należą do nich warzywa kapustne, liściowe i rzepakowate oraz rośliny oleiste i przyprawowe. W rodzinie tej zawierają się zatem: brokuły, brukselka, kapusta, rzodkiewka, rzepak, jarmuż, gorczyca, rukiew wodna, rukola i chrzan.’

Dieta przy niedoczynności tarczycy – poznaj swój organizm

Utrzymywanie tarczycy w formie jest ważne dla całości zdrowia organizmu. Dieta przy niedoczynności tarczycy jest ważna również pod innym względem. Przez obniżony metabolizm łatwiej jest przybierać na wadze, a tego podejrzewam nikt nie chce. Chcę też zaznaczyć, że te zalecenia nie są idealne dla wszystkich. Każdy organizm pracuje trochę inaczej i zadaniem Naszym jest poznać, co działa dla Nas dobrze, a co nie. Zatem dbajmy o siebie, a wszystko będzie jak należy. 🙂


Dziękuję za odwiedziny w Warsztacie dobrego słowa. Mam nadzieję, że przekonałem Państwa, w jaki sposób dieta przy niedoczynności tarczycy odgrywa ważną rolę. Teraz rozgość się tutaj i poczytaj więcej ciekawych artykułów o zdrowiu ciała i ducha. A w międzyczasie polub Naszą stronę na facebooku i udostępnij ten ważny post swoim znajomym (przyciski poniżej). Bądź na bieżąco!

W międzyczasie proszę zajrzyj również do działu Zdrowy styl życia, w którym znajdziesz to, co lubisz. 🙂

Pozdrowienia 🙂

źródło zdjęcie


Wpisy mają na celu jedynie przedstawienie pewnego schematu. Proszę zwracać uwagę na źródło i indywidualnie rozpatrywać rzetelność informacji. Wszelkie działania oraz decyzje należy konsultować osobiście z własnym lekarzem lub duchownym. Nie ponosimy odpowiedzialności za poczynione przez czytelników kroki.
loading...

8 thoughts on “Dieta przy niedoczynności tarczycy – te pokarmy mogą szkodzić”

    1. Co jeść po całkowitym usunieciu tarczycy z powodu raka. Przez 18 lat żaden lekarz nawet nie wspomniał o żadnej diecie. Danuta

  1. Brzmi prosto, ale jak przychodzi do przygotowania konkretnych posiłków to już u mnie był kłopot. Pomogło zgłoszenie się do dietetyk Gdańsk dr Kuźbickiej z dietekspert. Świetna babka, doświadczona własnie w przygotowywaniu diet dla osób z problemami tarczycy i nie tylko. bardzo mi podpasowała jej dieta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge