brokuły, brokuł, zdrowie, medycyna naturalna, zdrowa dieta, warzywa, wartości odżywcze

Wcinaj brokuły razem z łodygami – dla zdrowia serca, jelit, przeciwko rakowi i nie tylko!

Brokuły to wdzięczne warzywa, które są pyszne w smaku i łatwe w przygotowaniu, o ile nie jemy ich na surowo, np. dodając do blendowanego koktajlu.

Korzyści zdrowotne ze spożywania brokułów są niezliczone.

Mają wysoką zawartość substancji chroniących komórki takich jak witamina C, zeaksantyna, luteina, witamina K. Razem z flawonoidami tworzą przeciwzapalną moc, która leczy nasz organizm.

Brokuły zawierają niesamowite ilości glukorafaniny, którą ciało przemienia do sulforafanu, który pomaga regulować poziomy cholesterolu oraz chroni przed stresem oksydacyjnym. Wspomaga również usuwanie z ciała toksyn i substancji rakotwórczych.

Kiełki brokuła przyczyniają się do spadku insulinooporności związanej z cukrzycą typu 2.

Brokuły zapobiegają rozwinięciu nowotworów prostaty, żołądka, jelita, nerek i pęcherza moczowego.

W jednym brokule zawiera się około 15 gramów błonnika, który pomaga regulować poziom cukru oraz dba o zdrowie żołądka i jelit.

Brokuły w za dużej ilości. Czy można się przejeść?

Brokuły są zdecydowanie jednymi z najbardziej zdrowych warzyw, niemniej jednak nikomu nie zaleca się przejścia na dietę tylko-brokułową. Na niektórych za duże ilości mogą wpłynąć negatywnie.

Osoby z wrażliwym układem pokarmowym: diety bogate w warzywa krzyżowe mogą powodować wzdęcia. Choć przeciwdziałają im niektóre przyprawy, np. kmin. Tym niemniej brokuły jedzone w rozsądnych ilościach mogą dostarczyć wiele dobrego osobom każdemu. Bardzo często problemy z brzuchem są związane z tłumionymi emocjami, niewyrażanymi uczuciami i naszym ogólnym stanem psychicznym, a dobra dieta może pomóc całościowo.

Osoby przyjmujące leki na rozrzedzenie krwi: produkty bogate w witaminę K, jak brokuły, jarmuż, szpinak, mogą zakłócać działanie niektórych leków tego typu.

Niedoczynność tarczycy: pożywienie zawierające goitrogeny mogą wzmagać retencję tyroksyny (T4), przez co brokuły mogą mieć pewien sposób, w pewnych sytuacjach negatywny wpływ.

Jak przyrządzić brokuły?

Wysoka temperatura zmniejsza ilość wartości odżywczych. Najzdrowiej jest spożywać je na surowo (np. w zielonym koktajlu) albo gotowane na parze.

Jeżeli gotujesz brokuły, upewnij się, że nie robisz tego za długo. Brokuł gotowany przez więcej niż 3 minuty ma 10 razy mniejszy potencjał przeciwnowotworowy niż surowy.

Odnośnie zjadania określonych części warzywa:

100 gramów surowych łodyg brokuła zawiera: 66 mg fosforu, 25 mg magnezu, 48 mg wapnia, 71 ug kwasu foliowego i 93 mg witaminy C.

100 gramów różyczek zawiera: 68 mg fosforu, 25 mg magnezu, 47 mg wapnia, 63 ug kwasu foliowego i 89 mg witaminy C.

100 gramów liści brokuła zawiera: 68 mg fosforu, 25 mg magnezu, 47 mg wapnia, 72 ug kwasu foliowego i 93 mg witaminy C.

Jak widać każda część brokuła jest warta spożycia i marnotrawstwem jest wyrzucanie wszystkiego poza różyczkami.

Smacznego! Zdrowie w naszych rękach 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.